חשיבה עיצובית – הדרך לייצר פריצות דרך משמעותיות

ארגונים היום לא יכולים לשקוט על השמרים ולחכות לפיתוח רעיון טוב במשך חודשים ארוכים. ישנם עוד ועוד רעיונות טובים ופרויקטים שלא מתרוממים מספיק טוב ומספיק מהר.

החשיבה העיצובית מצליחה להתוות את הדרך להגיע לשינויים גדולים יותר גם מבחינת מהירות וגם מבחינת עוצמה (חדשנות משבשת), כאשר חלק מהפתרונות הם מחוץ לקופסא וחלקם מתחת ליד - רק צריך לחשוב עליהם בצורה עיצובית ולא אנליטית כדי לראות את הפתרון.

מה זה Design Thinking?

אנחנו חיים את עידן הכלכלה החדשה, עידן בו האיום הגדול על חברות הוא לא מהמתחרה המסורתי בקטגוריה אלא מסטארטאפים ורעיונות חדשניים שמפותחים במהירות וכמעט ללא תקציבים במרתפי בית ההורים. חלקם צמחו להיות מובילי הקטגוריה ויצרו חדשנות בחוויה האישית של המשתמש, בטכנולוגיות ובמודלים העסקיים. חברות כמו Lemonade שממציאה מחדש את תחום הביטוח, Fiverr שמשנה את תחום השרותים המקצועיים, Wework שמשנה את עולם מקומות העבודה, UBER שמשנה את תחום ההסעות (Uber) וAirBnB שמשנה את תחום המלונאות. המפתח בכולן הוא האופן בו נולדו והאופן בו הן ממשיכות לייצר בכל יום ויום חדשנות בחווית הלקוח, במוצר ובתהליכים: באמצעות שימוש בשיטות חדשות של חשיבה, המבוססות לא רק על ניסיון לפתור בעיה, או לנהל פרויקט בשיטה מסורתית – אלא המצאה ועיצוב של פתרון חדשני לאחר איתור צורך או בעיה קיימת, והכל במטרה לייצר תוצאות עסקיות משמעותיות, או בשפת המנהלים: "To move the needle"

התפתחות Design Thinking אל מעבר לתחום פיתוח מוצרים

חשיבה עיצובית, שחזרה בשנים האחרונות כביטוי מוביל, החלה כבר בסוף שנות השמונים. לאחר שנוסחו שיטות עיצוב, ששימשו עד כה מעצבים ואדריכלים בבנייה, הנותנות מענה על דרישות וצרכי המשתמשים במבנים, הועתקה השיטה לתחומים אחרים, והפכה למתודולוגיה המעודדת חדשנות ויצירתיות בתעשיות שונות.

חברות שהעמידו ערכים של חדשנות בראש סדר העדיפויות שלהן, ניסו למצוא דרך מהירה יותר לצאת לשוק עם מוצר (או שרות) מוגמר הנותן מענה ל"כאב" או לבעיה כלשהי של לקוחות.

הנתונים מראים שחברות שמשתמשות בשיטות אלו אכן מפיקות תוצאות עסקיות טובות יותר: הן מראות צמיחה של מעל 200% לעומת השוק (ראה תרשים).

ההישגים שהן מונות הן לא רק צמיחה אלא גם חיזוק הקשר בין העובדים לארגון באמצעות הגדלת ה- collaboration, הורדת חסמים ארגוניים, חיזוק הקשר עם הלקוחות ופתיחת פערים בקצב החידושים, שלמתחרים קשה להדביק.

אז מה שונה ב- Design Thinking ?

שלא כמו חשיבה אנליטית, חשיבה עיצובית היא תהליך שכולל צבירה ובניה של רעיונות 'ללא הצבת גבולות' במהלך שלב סיעור מוחות (Brainstorming). הביטוי "לחשוב מחוץ לקופסא" מתאים לתיאור שלב סיעור המוחות, שייעודו לגלות אלמנטים נסתרים ולא ברורים במצב הקיים, ולזהות את הנחות היסוד המוטעות. במסגרת תהליך של חשיבה עיצובית, הכולל מספר שלבים, ניתן לנסח בעיות, לשאול שאלות נכונות, ליצור יותר רעיונות, ולבחור את הטובים שבפתרונות. השלבים אינם תהליך לינארי, ויכולים להתרחש בו-זמנית ואף באיטרציות.

אם פעם רק מעצבים השתמשו בשיטות אלו, היום ארגוני כלכלה חדשה ובעקבותיהם גם ארגונים מסורתיים, נותנים לכל עובד ומנהל את הידע והיכולת להשתמש בשיטות ובכלי החשיבה העיצובית, וע"י כך מאיצים את קצב החדשנות.

אבני הדרך של חשיבה עיצובית כשיטה לשיתוף והחדרת מוטיבציה

  1. גלו את הפוטנציאל הטמון בכם ובעובדים שלכם. Unlock your team potential

  2. ריתמו אנשים לתהליך ולעשייה דרך מעורבותם האקטיבית ביצירה Get people involved

  3. צרו קרקע פוריה ומאפשרת לצמיחת רעיונות חדשים. Get new ideas going

  4. ריתמו לקוחות לתהליך ולעשייה דרך מעורבותם האקטיבית ביצירה Co-create with customers

  5. שתפו פעולה עם גורמים שונים ושמעו רעיונות רבים – כמות היא איכות Collaborate in a divers brainstorming

  6. קדמו חדשנות (משבשת) פורצת גבולות Disruptive innovation

  7. ודאו שהרעיונות שלכם לא רק חדשים אלה גם חדשניים וטובים יותר New is nice... Better is great.

  8. העזו לשנות ולהשתנות והיו אמיצים ומשוחררים. Dare to change and be BOLD

  9. הגיעו מהר ליישום ואפשרו כישלון כחלק מהתהליך Fail Fast. Fail Cheep. Fail Often

למה מנהלים צריכים להשתמש בכלי Design Thinking?

היצירתיות טבועה בכל אדם בלי קשר למקצוע בו הוא עוסק, והיכולת לחשוב כמו מעצב יכולה לייצר מהפך באופן בו צוותים וארגונים מפתחים מוצרים, שירותים ותהליכים חדשים. התהליכים בשיטת Design Thinking מעודדים שימוש ביכולות שיש לכל אחד, אך לא באות לידי ביטוי בשיטות הניתוח ה"קרות" האנליטיות, או שמייצרות שינוי, אבל מסוג השיפורים הקטנים, האיטרטיביים, ולא שינוי משבש, פורץ דרך ומחוץ לקופסא. כל אחד מאיתנו יכול לזהות תבניות, להיות אינטואיטיבי, לייצר רעיונות משמעותיים רגשית, אך גם פונקציונליים, ולבטא עצמו בכלים שמעבר למילים. השימוש בשיטת Design Thinking מסייע לארגונים לצייר תמונת עתיד, לזהות בעיות ורגעי כאב, לאתר הזדמנויות חדשות, ולבנות מפת דרכים שתביא אותם לשם. והיכולת הזו נדרשת היום לכל מנהל שצריך להתפתח ולהצעיד את הצוות שלו ואת הארגון כולו בעידן הכלכלה החדשה.

לסיכום

תהליך יצירת חדשנות ופריצת דרך הוא מרתק ומפחיד באותה העת. כהגדרה, לייצר חדשנות, משמעותו לייצר שינוי. כאשר פועלים לפי מתודת חשיבה עיצובית השאלה מדוע נדרש השינוי מתבהרת, ונוצרת הבנה רחבה ותחושה נוחה ובטוחה לשנות ולהשתנות. והחשוב מכל - החשיבה היצירתית מתעצמת - כך מתקבל תהליך מרתק ומכונן משוחרר מחששות וממעצורים המייצר הזדמנויות לחדשנות פורצת דרך ולהשגת תוצאות עסקיות משמעותיות.

קורס חשיבה עיצובית למנהלים בקמפוס B-Next מתחיל ב-27/12

אתם מוזמנים להצטרף ולקבל את הכלים והשיטות שיצעידו אתכם קדימה

#designthinking #חוויתלקוח #חדשנות #חשיבהעיצובית #אגיליות #כלכלהחדשה

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square